Hemma och har börjat arbeta…

Jaha då har man börjat arbeta igen… Längtar redan till nästa semester!
Vi har ju varit i Tyskland och Danmark med vagnen den här sommaren, förmodligen sista gången Patrik följer med. Patrik har pratat lite om att han vill åka till staden Wolgast i norra Tyskland ett tag så vi gjorde slag i saken i år.
Vi åkte via Värnamo till Trelleborg för att åka färja till Sassnitz före åtta på morgonen. Vi låg på Dalabadets camping i Trelleborg som har en riktigt fin strand men viktigast för oss var närheten till färjan!

2012_07_23 Värnamo camping
2012_07_24 Dalabadets camping
2012_07_25 Färjan till Tyskland

Det var inga problem alls med färjeturen, åt frukost ombord och köpte lite öl, vin och godis. Kom iland vid 12-tiden och körde direkt till Camping Pommernland som ligger strax utanför staden Wolgast. Ett litet problem var min milt sagt rostiga tyska eftersom de som hade campingen inte pratar någon engelska alls egentligen! Det löste sig utan några större problem och när vi checkade ut hade det börjat flyta lite bättre för mig när jag fick förklara att det var min farfarsfar som kom från Wolgast och jag med andra ord inte är tysk utan svensk… Ett roligt minne för oss och kanske även för dem. En väldigt fin camping med nära till Östersjön och en fin strand.

Campingplatz Pommernland i Zinnowits

Vi var inne i staden en dag för att kolla runt lite men det är inte mycket till stad och det var runt trettio grader så vi var inte där så länge, kul att ha besökt den är det i alla fall!

Tog lite bilder gjorde jag förstås!

2012_07_26 Wolgast

Efter det åkte vi till Berlin, närmare bestämt en camping som heter Sanssouci som ligger i Potsdam precis vid vattnet, mycket vackert och med personal som kunde hantera engelska utan några speciella problem!

Helen fotade lite under resan och sen tog vi andra några bilder på campingen.

2012_07_27 Sanssouci

Vi tog bilen till Potsdam Hauptbahnhof och sen tåget in till Berlin. Första dagen strosade vi runt lite och kollade i affärer, Patrik köpte en hoodie och Joakim en T-shirt. Andra dagen blev det Berlin Zoo vilket var en både trevlig och lite upprörande upplevelse. De flesta djuren verkade ha det bra men det var rejält slitet och det var inte speciellt rent i vatten och sånt. En av isbjörnarna gick fram två steg och backade sedan tillbaka under hela tiden vi var där! En hel del häftiga djur och spännande sätt att visa djur som är nattaktiva men jag föredrar Kolmården för stora djur och Skansen för de mindre!
Tredje dan körde vi turistvarianten och kollade på Checkpoint Charlie och lite sånt.

2012_07_29 Berlin Zoo
2012_07_30 Berlin

På söndagen fyllde Helén år så vi lyxade till det och åt på campingens restaurang. Alla fyra valde schnitzel med riven potatis med bacon och lök. Allt gick för ungefär 600 svenska kronor! I Sverige är det mat för två…

Vi åkte vidare till Danmark och Hvidbjerg Strand Feriepark
Återigen en otroligt fin (och dyr…) camping som ligger ute vid kusten i området Blåvand. Vi åkte till Legoland en dag och slappade nästa för att orka med resan hem.

2012_08_01

På torsdagen gjorde vi i ordning vagnen för hemfärd tidigt fredag morgon. Patrik väckte oss vid sju och var färdiga strax efter åtta. Resan över alla broarna var rätt häftig faktiskt!

Lite Dansk – Svenska broar 2012-08-03

Övernattade i Värnamo igen och drog hemåt så fort grindarna öppnade på lördagsmorgonen. Vi var hemma och hade tömt och ställt upp vagnen före fyra på eftermiddagen.

En riktigt bra resa där de enda problemen var att kylskåpet inte ville drivas med 12V från bilen och att vagnens AC la av andra natten i Wolgast. Vädret var riktigt skönt med ordentlig värme i början men när vi gick i Berlin var det inte över 25 grader. Lite regn hade vi givetvis men nästan bara på nätterna, perfekt för att kyla ner vagnen lite!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )