Bra helg i Stegeborg med mindre bra slut

Vi ville åka någonstans med hade lite svårt att bestämma oss för vart. Efter lite funderande valde vi Stegeborgs ställplats ute i Söderköpings skärgård där vi avslutade förra årets semesterresa. Bokning via deras hemsida fungerade precis som förra gången alldeles utmärkt och vi fick plats A4 precis framme vid vattnet. En kul detalj är att bilarna i första raden ska köra in och de i andra raden ska backa och står förskjutna mot första raden, alla har utsikt mot vattnet med andra ord!

Det finns ett servicehus i gästhamnen som vi inte besökte förra gången och inte heller den här gången, vi har ju allt i husbilen, dock såg vi andra som gick iväg och kom tillbaka nyduschade så det borde betyda att det är OK. Det finns även ett toaletthus vid småbåtshamnen som verkar rätt nytt, helt och rent var det i alla fall när vi tittade till det.

Bilkö

Resan ner gick rätt smidigt bortsett från ett vägarbete på E4 som orsakade tre kilometer kö eftersom alla skulle in i samma fil. Jag hade ju varit i Nyköping i torsdags med jobbet så jag visste att arbetet fanns men hoppades att vi skulle slippa eftersom vi kom iväg rätt tidigt. Vem vet, det kanske blev ännu värre senare…

Vi tog en promenad med hundarna direkt när vi kom fram eftersom klockan passerat fyra då de brukar vilja gå ut när vi är hemma och promenerade en bit på Östgötaleden tills hundarna verkade vara nöjda. Tillbaka till husbilen flyttade jag lite på den och körde upp på klossarna så vi slapp luta lite framåt och sen var det dags att plocka fram allt och bara njuta!

Ordentligt varmt hela lördagen så vi fick dra ut markisen och sätta dit solskyddet för hundarnas skull, de är ju rätt värmekänsliga jämfört med oss människor! Vi hade tänkt gå lite längre på leden och kanske besöka borgen men tiden rann iväg medans vi bara njöt och tittade på människor och båtar.

Räkmackor och champagne samt utsikt mot hamnen.

17:e juni för 23 år sedan stod vi i Västerhaninge kyrka och sa ja till varandra och vi firade vår bröllopsdag med varsin mycket god räkmacka (gjorda av Helén förståss) och god champagne. Som vanligt lovade vi varandra minst lika många år till. Det kändes lite extra efter att vi fick veta att en släkting till Helén gick bort nyligen, de fick 46 år tillsammans.

Väderprognosen sa att det skulle börja regna under natten (naturen längtar) så vi plockade in allt innan vi drog oss in i husbilen på kvällen för lite mer mystid med varandra och våra svartsjuka hundar.

Precis som utlovat regnade det en del under natten och när en av hundarna var lite orolig på morgonen (vi misstänkte magstrul men det var falskt alarm) och det just då knappt duggade gick jag ut med dem redan vid sextiden. Väl tillbaka satt jag och läste tills Helén vaknade i lite mer lagom söndagstid och vid frukosten var vi överens om att vi skulle åka hemåt när vi var färdiga.

Tömning för gråvatten och latrin finns lättillgängligt tillsammans med en CamperClean automatisk tömning och rengöring av latrintankar vid huset till höger på bilden ovan. Vatten finns vid varje elstolpe så det behöver man inte tänka på men det underlättar om man har en egen slang, vi hade fyllt på hemma och hundra liter räcker rätt länge för oss två med två hundar.

Uppmätt totalvikt 3790 kg

Hemfärden började bra med lätt trafik och vi behövde tanka ungefär i höjd med Nyköping så vi svängde in till ST1 som har bra med utrymme för lite större fordon. När vi tankat passade vi på att väga bilen på den vågstation som finns nära Nyköpings södra infart. Vår bil får väga 4250 kg och just den dagen med fylld dieseltank och ungefär halv tank vatten vägde bilen 3790 så vi har rätt bra marginal för packning för längre resor.

Sista biten blev lite struligare. Vid vägarbetet som orsakade tre kilometers kö när vi körde ner på fredagen var det inga problem alls idag även om vi även denna gång skulle in i en fil istället för två. När jag skulle köra om en bil som körde betydligt långsammare än hastighetsbegränsningen ville bilen inte riktig accelerera så jag fick köra in i högerfilen igen. Lite illavarslande men några hundra meter senare gick omkörningen utan problem så jag tänkte inte mer på det.

Sista sträckan innan vi kommer hem kör vi på ”Slingerbulten” som är en väg som gör skäl för sitt smeknamn och älskas av motorcyklister av förklarliga skäl. I en lång uppförsbacke tändes plötsligt ”Check Transmission” i displayen och bilen växlade ner till tvåan och gasen reagerade inte. Resultatet blev 10 km/h på en 70-väg där det brukar köras ”lite” fortare med de lite smidigare fordonen och helt saknar möjlighet att stanna på just den sträckan. Helén och jag förberedde oss för att krypa fram till en plats där vi visste att vi skulle kunna stanna och sen ringa bärgare och nån som kunde hämta någon av oss som i sin tur kunde hämta en av personbilarna för att köra hem hundarna och en del annat som vi behövde. Vi behövde svänga vänster och hade bilar bakom oss så jag bromsade för att släppa förbi dem och helt plötsligt fungerade bilen som vanligt igen.

Vi kunde köra hem utan problem och måndag morgon ringde jag till Torvalla LCV som servar Fiat-delen av husbilen för oss och de kunde titta på bilen på tisdagen samtidigt som det var OK att vi lämnade den på måndagen. Jag körde dit husbilen utan problem precis före lunch och Helén följde efter i Toyotan sen blev det väntan på resultatet av undersökningen, justeringar och påfyllning eller total katastrof i växellådan.

Tisdag förmiddag kom ett sms om att den var färdig att hämta och eftersom Helén sov efter en jobbnatt så blev det en cykeltur på lite drygt 8 kilometer i alldeles för varmt väder upp till Torvalla LCV. Knappt 2500 kronor fattigare och en bromskontakt rikare är bilen tillbaka hos oss, snabbt jobbat och förhoppningsvis rätt fel åtgärdat. Bromskontakten talar om för automatlådan om jag bromsar utöver att tända bromsljusen och det var det bilens dator klagade på. Enkelt fel när man kan läsa av datorns felkoder, men en sån läsare har jag inte (ännu…) så då krävs verkstadsbesök.

För den som undrar har vi Fiats ComfortMatic ”robotlåda” i vår bil och efter lite invänjning trivs jag riktig bra med den trots den långsamma växlingen som är en bieffekt av systemet. Enligt de som vet bättre har den tydligen bättre driftsekonomi än vanliga automatlådor men sedan 2019 (tror jag) är den utbytt mot en vanlig 9-växlad automatlåda så även Fiat gav tydligen upp tanken på robotstyrda vanliga växellådor.

Tisdagen markerar även starten för min semester, eller som folk brukar säga sommarlov, som pågår till en bit in i augusti. Tyvärr börjar Heléns semester inte förrän i mitten av juli så det blir inte så mycket tid tillsammans, det är en av nackdelarna när man arbetar med människor och det ställs krav på när man kan vara ledig. Vi trivs bra med våra respektive yrken men det ställer ibland till det när det gäller gemensam ledighet.

Lämna en kommentar