Gymnasiereform ur förälderns perspektiv

Satt på den äldre grabben skola igår och pratade med deras mycket duktiga SYV (studie och yrkesvägledare) om vad han ska välja inför nästa steg i hans väg mot arbetsmarknaden. Hon kom med förslaget att vi ska titta på lärlingsvarianter till det han i praktiken har bestämt sig för (utan vår vägledning men vi är nöjda med valet) och samtidigt så påpekade hon att det knappt finns någon information om den typen av utbildning… Från nästa år ska i alla fall intagningspoängen visas separat, idag är den inbakad tillsammans med den ”vanliga typen av” utbildningen.
Om vi till det här lägger att de flesta skolorna knappt har bestämt vilka program som ska finnas och hur de ska se ut nästa år så blir det inte lätt att välja! Barnen går dessutom i grundskolan enligt den gamla versionen och börjar gymnasiet i den nya som ställer högre krav på att de ska ha med sig kunskaper och färdigheter från grundskolan. Finns risk att första och kanske även andra och tredje året efter reformen blir kaos på gymnasiet med elever som inte kan det som de borde kunna enligt gymnasiet, kul för de eleverna…
Reformen som sådan är välbehövlig men den kommer inte att bli smärtfri för i första hand eleverna. Kanske skulle ha rullat in den med något års fördröjning på gymnasiet men nu är det som det är och vi får gilla läget!
Samma typ av glapp mellan utbildningarna finns mellan alla stadier där nästa steg oftast har högre ingångskrav än vad det föregående har lyckats genomföra och så har det nog varit ganska länge, tyvärr.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s